Bardzo często widzimy jak kierowcy, pozostając na parkingu uruchamiają silniki, żeby włączyć jednocześnie klimatyzator. Zabieg ten jest niekorzystny i ze względów ekonomicznych i oczywiście ekologicznych. Rozwiązaniem są klimatyzatory postojowe.
Czym są klimatyzatory postojowe?
O ile używanie standardowej klimatyzacji podczas jazdy jest normalnym zachowaniem, od którego trudno uciec, to korzystanie z niej w trakcie postoju nie jest już wskazane. Marnujemy paliwo i zużywamy silnik. Klimatyzator postojowy obniża koszty operacyjne. Dla właścicieli flot i operatorów pojazdów ciężarowych równie ważne jest to, że poprawia on bezpieczeństwo pracy i zapewnia, że kierowca oraz ładunek dotrą na miejsce w całości.
Sam klimatyzator postojowy działa zupełnie niezależnie od istniejącego układu klimatyzacji funkcjonującego podczas jazdy. Na rynku możemy spotkać dwa modele klimatyzacji, sprężarkowy oraz wodny. Ten pierwszy działa nieco na podobnej zasadzie jak klimatyzacja standardowa. Jego zadaniem jest obniżenie temperatury i zmniejszenie wilgotności powietrza w kabinie. Podstawowe elementy układu klimatyzacyjnego sprężarka, skraplacz, parownik i wentylatory są umieszczone w jednej obudowie montowanej z reguły na dachu kabiny pojazdu lub na tylnej ścianie. Oczywiście otwory odprowadzające powietrze skierowane są do wnętrza pojazdu. Aby całość poprawnie funkcjonowała, stosuje się tutaj sprężarki z tłokiem obrotowym. Ta napędzana jest silnikiem elektrycznym i w razie konieczności chłodzona wodą kondensacyjną. Urzędzie jest także wyposażone w schemat, który zabezpiecza nas przed rozładowaniem akumulatorów. Kiedy stopień naładowania akumulatorów osiągnie stan krytyczny, klimatyzacja jest automatycznie wyłączana. Sama klimatyzacja może pracować automatycznie lub możemy nią sterować za pośrednictwem panelu.
Z kolei postojowy klimatyzator wodny jest rozwiązaniem dużo nowszym i nieco nowocześniejszym. Zamiast czynnika roboczego, w układ została wprowadzona woda. Jest ona odpowiednio schładzana, a dużą zaletą tego typu klimatyzatorów jest to, że nie zmieniają wilgotności powietrza we wnętrzu pojazdu, a jedynie obniżają panującą w nim temperaturę. W klimatyzatorze tego typu występuje proces schładzania powietrza podczas odparowania wody. Dmuchawa umieszczona w panelu dachowym przetłacza powietrze z zewnątrz pojazdu przez parownik, w którym ciepło z powietrza zostaje wykorzystane do odparowania wody. Sam zbiornik jest tu umieszczony na zewnętrznej, tylnej ścianie kabiny. Skuteczność tego klimatyzatora jest bardzo duża, gdyż może on obniżyć temperaturę powietrza panującą we wnętrzu pojazdu nawet o sto procent w stosunku do temperatury na zewnątrz. Jednak ze względu na brak zmiany wilgotności powietrza, najefektywniej urządzenie pracuje w suchym klimacie. Podobnie jak w przypadku sprężarkowego klimatyzatora, także tutaj możemy włączyć urządzenie niejako automatycznie z wykorzystaniem pilota lub sterować nim manualnie za pośrednictwem panelu. Ostatecznie olbrzymią zaletą jest niewielki pobór prądu konieczny do prawidłowego funkcjonowania.
Tekst powstał we współpracy z eberspaecher.pl/ |