Dlaczego warto jeść nabiał?

Dlaczego warto jeść nabiał?

Nabiał naprzemiennie cieszy się dobrą lub złą opinią. Zmieniające się mody i coraz to nowsi internetowi eksperci przekonują, że jest niezdrowy. Nic bardziej mylnego! Produkty mleczne warto jeść, jednak oczywiście jak wszystkie inne produkty spożywcze w rozsądnych ilościach. Mleko, sery i jogurty są nie tylko smaczne i lekkostrawne, ale również pełne białka oraz witamin i minerałów. Sprawdź, dlaczego warto jeść nabiał!

Dzięki badaniom archeologicznym wiemy, że ludzkość przetwarza produkty mleczne od tysięcy lat. Już starożytni zdawali sobie sprawę z ich cennych właściwości, a metody ich przetwarzania umożliwiały dłuższe przechowywanie. Istnieją oczywiście przeciwwskazania do jego spożywania, jednak większość osób z trawieniem nabiału nie powinna mieć problemu. Zwłaszcza, że istnieje wiele jego rodzajów, a przetwory mleczne produkuje się nie tylko z mleka krowiego.

Mleko – bogate źródło białka, witamin i składników mineralnych

Mleko produkowane jest wyłącznie przez ssaki i przez początkowy okres życia młodych jest jedynym pokarmem, który spożywają. Z tego względu musi zapewniać dostarczenie wszystkich niezbędnych witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego wzrostu. Mleko zawiera nie tylko dużą ilość łatwo przyswajalnego białka, ale również witamin A, D i B12 oraz składników mineralnych taki jak jod, magnez czy wapń. Ten ostatni odgrywa bardzo ważną rolę w przypadku kości, odpowiadając za ich rozwój oraz odporność na uszkodzenia. Żywe kultury bakterii probiotycznych obecne w przetworach mlecznych wpływają pozytywnie na stan flory jelitowej, dzięki czemu układ immunologiczny jest silniejszy – a tym samym organizm jest lepiej chroniony.

Korzyści płynące z jedzenia nabiału

Korzyści ze spożywania produktów pochodzenia mlecznego jest bardzo wiele – mówi specjalista z firmy TOMLABPrócz zalet w postaci mocniejszych kości i wzmocnionego układu immunologicznego, produkty mleczne mają pozytywny wpływ na cały organizm. Są szczególnie polecane osobom na diecie. Sycą na długo, a do tego są lekkostrawne oraz niskokaloryczne, zwłaszcza pod postacią produktów o obniżonej zawartości tłuszczu. Warto jednak wybierać produkty, które nie są całkowicie odtłuszczone, ponieważ tłuszcze odgrywają ważną rolę przy wchłanianiu niektórych witamin, ułatwiając ich absorpcję. Dodatkowo przetwory mleczne dostarczają niezwykle potrzebnych kwasów omega-3

Nabiał jest szczególnie polecany dzieciom, kobietom w ciąży oraz osobom starszym. Ze względu na zawartość wapnia wpływa na wytrzymałość układu kostnego, a tym samym minimalizuje ryzyko złamań oraz pojawienia się osteoporozy. W przypadku kobiet w ciąży ma wpływ na rozwijający się szkielet płodu.

Nabiał a nietolerancja laktozy

Zdarza się, że unikamy jedzenia nabiału ze względu na nietolerancję laktozy. Okazuje się, że trudności z trawieniem cukru mlecznego często fundujemy sobie sami – sporadyczne spożywanie nabiału wpływa na zanik enzymu rozkładającego laktozę, znajdującego się w naszym organizmie. Im częściej spożywamy produkty mleczne, tym lepiej nasz organizm radzi sobie z rozkładem laktozy – jeśli więc odstawimy nabiał na długi czas po powrocie do jego spożywania możemy odczuwać objawy nietolerancji. Na szczęście istnieją rozwiązania. Są to między innymi suplementy diety ułatwiające trawienie lub przetwory mleczne pozbawione laktozy. Istnieją również produkty, które naturalnie zawierają zmniejszoną ilość cukru mlecznego. Są to między innymi masło klarowane, sery dojrzewające, kefir i twaróg. Również mleko kozie zawiera zmniejszoną ilość laktozy, łatwiej i lepiej tolerowaną przez nasz organizm. Nie ma konieczności całkowitej rezygnacji z nabiału nawet w sytuacji, kiedy cierpimy na nietolerancję laktozy.