Żuraw budowlany to jedno z podstawowych urządzeń budowlanych, które z pewnością przysłuży się do przyśpieszenia i ułatwienia wielu robót budowlanych. Można je dzielić na kilka kategorii ze względu na typ, udźwig, bądź wysokość podnoszenia ciężaru. Występują jako maszyny stacjonarne (inaczej wieżowe) lub przejezdne (samojezdne/kołowe), przy czym w tym drugim przypadku podwozie może być albo szynowe, albo na gąsienicach.
Dźwigi do zadań specjalnych
Żurawie wieżowe są jednymi z najpotężniejszych dźwigów. Wysokość, na którą mogą podnieść materiały, przekracza sto metrów, a udźwig to nawet kilkadziesiąt ton. Dodatkowo, mają one bardzo duży zasięg pracy, nie ma konieczności układania specjalnych dróg technologicznych, które miałyby umożliwiać mu pracę (w przypadku żurawi kołowych jest to niestety obowiązkowe). Również cena za roboczo-godzinę jest stosunkowo niska. Te zalety zrównoważone zostać muszą przez jakieś wady – na przykład brak możliwości poruszania się w terenie oraz wysoki koszt, który wypożyczający ponosi zarówno przy montażu, jak i demontażu.
Żuraw wieżowy znajduje zastosowanie głównie na dużych budowach – często wykorzystuje się go do budowy wieżowców i innych obiektów sporych rozmiarów, aczkolwiek coraz częstszą praktyką jest wypożyczanie mniejszych dźwigów tego typu i wykorzystywanie ich przy mniejszych projektach – na przykład domów jednorodzinnych.
Dobór odpowiedniego żurawia stacjonarnego polega na dogłębnej analizie parametrów, aby prawidłowo dobrać dźwig do zakresu prac wykonywanych na budowie potrzeba sporo wiedzy i doświadczenia. Dlatego najlepiej zasięgnąć porady i poprosić o pomoc dobrego inżyniera budowlanego. Wybór na chybił-trafił może okazać się bardzo kosztowną pomyłką, gdyż jej korekcja, na przykład w zakresie udźwigu czy zasięgu to naprawdę spory wydatek.
Żurawie samojezdne, jak sama nazwa wskazuje, mają możliwość przemieszczania się zarówno po drogach publicznych, jak i po placu budowy. Stosuje się je wszędzie tam, gdzie mobilność jest kwestią kluczową – na przykład, kiedy zachodzi konieczność przewożenia dużej ilości ciężkich materiałów po terenie budowy. Oczywiście, istnieją pewne wady tego rozwiązania. Mianowicie – zazwyczaj mają one mały zasięg (można wypożyczyć takie o większym, jednak cena wynajmu wtedy znacznie wzrasta) oraz kosz wynajmu jest stosunkowo duży w porównaniu z żurawiami wieżowymi.
Zastosowanie żurawi samojezdnych jest bardzo szerokie – można transportować nimi wszelkiego rodzaju materiały, również na wyższe kondygnacje budowanego obiektu (niektórymi modelami można wjechać praktycznie wszędzie), palety, kontenery, etc.
Tak jak i przy żurawiach wieżowych – przed wynajmem najlepiej skonsultować się ze specjalistą z branży, bo choć korekty przy żurawiach kołowych nie uderzą tak bardzo po kieszeni, to jednak lepiej uniknąć wszelkich błędów. Inżynier budowlany pomoże wybrać sprzęt najbardziej optymalny dla zaplanowanego projektu.
Należy pamiętać, że do obsługi wszelkiego rodzajów żurawi niezbędne są odpowiednie uprawnienia. Większość firm oferujących wynajem takich dźwigów, umożliwia usługę wynajmu urządzenia wraz z jego operatorem.
Artykuł powstał przy współpracy z Baukrane |