Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana – smaczna, zdrowa, niedroga i … niestety niedoceniana. Kasza jaglana w kuchni polskiej była znana od dawna i w zasadzie od zawsze cieszyła się dużym uznaniem. Przodkowie cenili ją za łatwą dostępność – jest uzyskiwana z obłuszczonych ziaren prosa, niską cenę i pozytywny wpływ na organizm. Nie wiadomo dlaczego, ale kasza jaglana na wiele lat zniknęła z polskich stołów i przestała być produktem spożywanym powszechnie. Pozytywna zmiana nastąpiła wraz ze wzrostem świadomości żywieniowej Polaków i z nastaniem mody na zdrowe odżywianie. Dobrze, że tak się stało, bo kasza jaglana ma w zasadzie same zalety.

Kasza jaglana jest lekkostrawna i odżywcza.
100 g produktu to 346 kcal.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana jest bogata w składniki odżywcze.
Zawiera między innymi krzem, witaminy z grupy B, lecytynę, magnez, wapń, fosfor, potas i żelazo oraz witaminę E.

Kasza jaglana nie uczula.

Nie zawiera glutenu, dzięki czemu może być spożywana w zasadzie przez wszystkich. Poleca się ją jako jedną z pierwszych kasz w diecie niemowlęcia.

Kasza jaglana ma walory lecznicze.
Wpływa między innymi na wygląd skóry, włosów i paznokci i elastyczność naczyń krwionośnych. Zapobiega odkładaniu się tłuszczów w naczyniach krwionośnych, wzmacnia mineralizację kości, zapobiega odwapnianiu kości, przyspiesza ich regeneracje po urazach. Zaleca się jej spożywanie przez osoby z różnymi chorobami żołądka, wątroby, trzustki, przewodu pokarmowego, jelit i nerek. Kasza ta wzmacnia organizmy osłabione przewlekłymi chorobami i ostrymi infekcjami.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kaszę jaglaną można przyrządzać na szereg różnych sposobów.
Kaszka na sypko
Kaszę płuczemy i wrzucamy na lekko osolony wrzątek w proporcjach 1:2,5 (szklanka kaszy na 2,5 szklanki wody). Wodę można zmieszać z mlekiem,by uzyskać jeszcze delikatniejszy smak kaszy. Gotujemy około 20 minut na wolnym ogniu pod przykryciem. Jeśli kasza jest miękka, odcedzamy ją. Możemy też garnek zostawić na ciepłej płycie kuchennej lub owinąć w koc, by kasza „doszła”. Tak przygotowana kasza jest doskonałym dodatkiem do drugiego dania, zup, mleka lub owoców.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Zupa energetyzująca
Zagotowujemy 1,5 litra wody. Dodajemy do niej kolejno szczyptę kurkumy, 3 łyżki kaszy jaglanej, 3 łyżki płatków owsianych, szczyptę imbiru, szczyptę soli. Wszystko gotujemy pod przykryciem około 30 minut. Następnie dodajemy łyżeczkę soku z cytryny, utarte jabłko, 5 pokrojonych włoskich orzechów, łyżeczkę rodzynek, kilka daktyli lub fig, jeśli trzeba dodajemy wrzątku i gotujemy jeszcze 10 minut. Dodajemy odrobinę masła i miód do smaku.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Krupnik z kaszy jaglanej
2/3 szklanki kaszy jaglanej zalewamy 6 szklankami rosołu drobiowego. Gotujemy około 50 minut. W tym czasie obieramy, kroimy i smażymy na maśle pieczarki. Dodajemy do wywaru z kaszą pieczarki oraz pokrojone w kostkę, ugotowane udko drobiowe. Gotujemy i zdejmujemy z ognia. Zaprawiamy 2 żółtkami rozmąconymi w odrobinie przestudzonej zupy. Doprawiamy do smaku pieprzem, solą oraz zieleniną.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Zupa pomidorowa z kaszą jaglaną
¾ szklanki kaszy jaglanej zalewamy 4 szklankami wrzątku, dodajemy pół łyżki masła i gotujemy około 40 minut. W międzyczasie topimy pół łyżki masła w rondelku, podsmażamy na nim posiekaną cebulę i dodajemy łyżkę koncentratu pomidorowego. Przekładamy do garnka z zupą. Doprawiamy solą i pieprzem. Dodajemy śmietanę i posypujemy natką pietruszki lub koperkiem.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana z jabłkami
Kaszę obgotowujemy w jednym naczyniu i odcedzamy. W drugim naczyniu dusimy kilka jabłek, pokrojonych w plastry, z odrobiną wody i masła. Następnie dodajemy garść rodzynek, kilka kropel soku z cytryny, orzechy, migdały, cynamon i kardamon do smaku. Mieszamy jabłka z kaszą. Podajemy z cukrem, miodem lub jogurtem.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana z suszonymi śliwkami
Szklankę kaszy jaglanej gotujemy w 2 szklankach mleka z łyżeczką masła, szczyptą soli i cukrem waniliowym. Gdy kasza wsiąknie mleko, przykrywamy garnek i wkładamy do nagrzanego piekarnika. W osobnym naczyniu gotujemy do miękkości śliwki w ¾ szklanki wody. Dodajemy 2 łyżki cukru i suszoną skórkę pomarańczową. Przecieramy przez sito i dodajemy kieliszek białego wina i garść namoczonych wcześniej rodzynek. Przecierem polewamy ostudzoną kaszę.

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana z warzywami
Do przygotowania tego dania potrzebujemy szklankę kaszy jaglanej, 2 papryki, małą cukinię, dużą cebulę, puszkę kukurydzy, 3 ząbki czosnku, rozmaryn, sos sojowy, olej, sól i pieprz. Na patelni podsmażamy na oleju cebulkę i dodajemy kaszę. Chwilę smażymy. Przekładamy do rondelka, zalewamy 2 szklankami wody, doprawiamy solą i zapiekamy w piekarniku przez 25 minut. Następnie na oleju podsmażamy czosnek, pokrojona paprykę i cukinię. Gdy warzywa zmiękną dodajemy kukurydzę i mieszamy wszystko z kaszą. Doprawiamy pieprzem, sosem sojowym i podgrzewamy pod przykryciem jeszcze przez 10 minut. Podajemy na ciepło.