Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – Sprzedaż w sklepie – chyba każdy chce ją zwiększyć i tym samym rozwijać dalej firmę. Niestety, najczęściej jest tu proste założenie – będzie większy ruch, zwiększy się sprzedaż. Środki inwestowane są tylko w SEO, całkowicie pomijane są inne sposoby na zwiększenie sprzedaży. Sprawdźmy, co można zrobić, by poprawić wyniki naszego sklepu.
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Kanały a sprzedaż
Czym jest kanał? Już w samym Google Analytics możemy podejrzeć, skąd wchodzą ludzie na naszą stronę. Znajdziemy tu np. ruch z wyszukiwarek, ruch płatny, ruch z social media itd. Jeśli mamy dobrze podpięty moduł ecommerce to możemy również zobaczyć, jaka jest sprzedaż z każdego kanału (np. ruchu płatnego czy organicznego).
Każdy kanał można rozbić na bardziej szczegółowy, przykładowo ruch organiczny (z wyszukiwarek) można rozbić na poszczególne wyszukiwarki. Tu akurat nie będzie zaskoczenia, bo w Polsce dominuje Google. Ale już przy ruchu z social media czy odesłaniach z innych stron te dane mogą być bardzo różne.
Najczęstszy błąd to właśnie bazowanie tylko na jednym, dwóch kanałach. Przeważnie będzie to opieranie się na ruchu z wyszukiwarek i ewentualnie z Adwords.
Szersze spojrzenie
Tymczasem użytkownicy nie dość, że korzystają z internetu inaczej niż kiedyś w kwestii urządzeń, to inne są też ich zachowania. Widać to np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie kupujący bardzo często pomijają Google czy Bing i od razu wchodzą na Amazona, by znaleźć interesujący ich towar. To dobry przykład na to, że zamknięcie się na jedno czy dwa źródła ruchu może być kłopotem.
Jakie są zatem inne ciekawe kanały sprzedaży? W Polsce będą to np.:
– Allegro – jest drogie, ale ma opcję dla sklepów (zakładamy sklep w ramach Allegro), dzięki czemu wystawianie większej liczby produktów jest tańsze. Poza tym nadal jest to duże źródło ruchu.
– Ceneo i inne porównywarki – liderem jest Ceneo, ale warto sprawdzić też konkurnecję. Ostatnio powstały ciekawe tematyczne agregaty jak Domodi. To serwisy z dużą liczbą wejść, gdzie będziemy mieli szansę pozyskania klienta.
– Newsletter – dobrze rozwijany newsletter to dobre źródło sprzedaży. Co ważne, możemy tu regularnie przedstawiać promocje czy nowości. Badania potwierdzają, że newsletter zapewnia całkiem wysoki współczynnik konwersji.
– Facebook – wprowadził ostatnio ofertę dla sklepów. Można mieć sklep w ramach Facebooka, lub po prostu promować produkty jako reklamę. Szczególnie jeśli mamy dużą grupę obserwatorów to może być to dobre źródło sprzedaży.
– Merchant Center – czyli reklama produktowa. Dzięki niej użytkownik trafia od razu na stronę produktu. Już na poziomie reklamy widzi cenę i zdjęcie produktu, więc klikają osoby bardziej zainteresowane towarem.
– Ruch z innych stron – kto prowadzi bloga z danej branży? Kto jest autorytetem i ma dużo followersów w social mediach? Z takimi osobami warto nawiązywać współpracę. Nie tylko żeby zdobyć linka, ale żeby wykorzystać ich ruch do sprzedaży w naszym sklepie.
Audyt UX
To jeszcze mało popularna usługa, która jednak bardzo wyraźnie może przełożyć się na sprzedaż. O tym czy użytkownik decyduje się na zakup decyduje nie tylko cena, ale też inne rzeczy jak układ, czytelność oferty, zdjęcia, treść opisu, nawigacja, łatwość znalezienia interesującej nas rzeczy. To i wiele więcej wychwyci audyt UX. Dzięki niemu możemy znacznie podnieść funkcjonalność naszego sklepu i jego przyjazność dla użytkowników.
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
W tym miejscu wiele osób prowadzących sklepy może zastanowić się – czy mój sklep potrzebuje audyt UX? Najpewniej tak. Tu panuje pewne niezrozumienie – to że sklep jest ładny, nie znaczy jest poprawny pod kątem UX. Często nawet duże agencje deweloperskie popełniają podstawowe błędy w tej kwestii dlatego warto sprawdzić ten temat w naszym sklepie.
Wersje mobilne
Ludzie kupują poprzez urządzenia mobilne. Tak, kiedyś to wyglądało inaczej i jednak większość zakupów była z komputerów. Jednak technologia poszła tak do przodu, że bez problemu można znaleźć sklepy, które mają ponad 30% właśnie z urządzeń mobilnych. Dlatego warto bardzo dokładnie dopracować wygląd i funkcjonalność sklepów na smartfonach i tabletach.
Stały klient – najlepszy klient
Dużo wysiłku wkładane jest w pozyskanie ruchu i konwersję tego ruchu na klienta. Co jednak dzieje się dalej z bazą naszych klientów? Czy wracamy do nich np. ze specjalną ofertą? Najczęściej nie, a to duży błąd. W końcu to osoba, która już nam zaufała i najpewniej jest zadowolona z zakupu.
Jak być w kontakcie z klientem? Newsletter to stare, sprawdzone rozwiązanie. Mamy też inne jak kontakt przez kanały social media.
Podsumowanie
Nie da się wyczerpać tematu sprzedaży w jednym wpisie. Przedstawione zostały jednak częste błędy i niedopatrzenia, które można zaobserwować na rynku e-commerce w Polsce. Marketing i rozwój sklepu to nieustanna nauka, mam nadzieję, że ten artykuł podsunął kilka ciekawych pomysłów.
tytuł: zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Autor: Szymon Spychała
Współwłaściciel w carted.pl, agencji zajmującej się marketingiem dla biznesów e-commerce.