Kwas pantotenowy – sprzymierzeniec zdrowej skóry

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp
Kwas pantotenowy – sprzymierzeniec zdrowej skóry

Piękna, zdrowa skóra, bez wyprysków i przebarwień to marzenie wielu osób. Niestety, jej stan często nie jest najlepszy, spora grupa osób cierpi na trądzik, ma liczne zmiany ropne, skóra wygląda mało estetycznie. Często jest to powodem kompleksów, powoduje złe samopoczucie. Są różne sposoby, aby poprawić stan skóry. Można stosować środki zewnętrze, kremy, toniki, można również zadbać o organizm od wewnątrz, stosując zbilansowaną dietę oraz suplementację. Za stan skóry w dużej mierze odpowiada kwas pantotenowy, dlatego należy zadbać jego poziom w organizmie.

 

  1. Kwas pantotenowy, czyli witamina B5
  2. Kwas pantotenowy – właściwości
  3. Kwas pantotenowy w kosmetyce
  4. Objawy niedoboru kwasy pantotenowego
  5. Kwas pantotenowy – w czym występuje?
  6. Kwas pantotenowy w formie suplementów diety

Kwas pantotenowy, czyli witamina B5

Kwas pantotenowy to inaczej witamina B5, niezbędny składnik organizmu, pełniący wiele istotnych funkcji. Odpowiada za dobre zdrowie oraz piękny wygląd. Kwas pantotenowy składa się z pantein i pantenolu, a jego aktywną częścią jest koenzym A, który jest sprzymierzeńcem ładnej, zdrowej cery i błyszczących włosów. Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, występuje w większości produktów spożywczych. Co ważne, witamina B5 jest bardzo wrażliwa. Łatwo ginie w wyniku obróbki termicznej, nie lubi również działania promieni słonecznych.

Kwas pantotenowy – właściwości

Kwas pantotenowy jest niezbędny dla każdego, bez względu na wiek czy tryb życia. Warto regularnie badać jest poziom, ale wykryć ewentualne niedobory i zastosować kurację uzupełniającą poziom witaminy B5. Główne właściwości kwasu pantotenowego to:

  • Wspomaganie odporności organizmu,
  • Pozwala zachować sprawność umysłową,
  • Zmniejsza podatność na stres,
  • Wspomaga prawidłowy metabolizm,
  • Obniża częstotliwość występowania infekcji wirusowych i bakteryjnych,
  • Obniża poziomu złego cholesterolu we krwi,
  • Bierze udział w syntezie hormonów, tj. kortyzol, testosteron, estradiol, progesteron,
  • Przyśpiesza gojenie się ran,
  • Chroni serca przed występowaniem groźnych chorób,

Witamina B5 jest niezastąpiona w dbaniu o piękny wygląd cery i włosów. Może być stonowana zewnętrze lub wewnętrznie. Dzięki niej dochodzi do:

  • Ogólnej poprawy stanu skóry,
  • Regeneracji błon śluzowych i zniszczonej skóry,
  • Opóźnienia procesów powstawiania zmarszczek,
  • Spłycenia już istniejących zmarszczek,
  • Poprawy stanu włosów, ich nabłyszczenia i nawilżenia,.

Kwas pantotenowy w kosmetyce

Kwas pantotenowy ma ogromny wpływ na stan skóry, odpowiada za jej regeneracje, odpowiednie nawilżenie i elastyczność. Witamina B5 przeciwdziała przedwczesnemu starzeniu się skóry, opóźnia pojawienie się zmarszczek, a także poprawia koloryt cery. Badania dowodzą, że niedobór witaminy B5 zwiększa częstotliwość i nasilenie występowania trądziku, a jego wysoki poziom zmniejsza liczbę występowania zmian na skórze. Dzięki temu, że kwas pantotenowy wspomaga proces pigmentacji, opóźnia pojawienie się siwych włosów. Składnik witaminy B5, czyli panthenol dodawany jest do wielu kosmetyków do pielęgnacji cery i włosów, m.in. kremów, balsamów i toników. Wnika do głębszych warstw skóry, nawilżą ją, głęboko odżywa, wzmacnia i regeneruje. Skóra nabiera blasku, przestaje się łuszczyć, robi się gładka i piękna. Kosmetyki z dodatkiem witaminy B5 wspomagają również regenerację skóry narażonej na nadmierne działanie słońca. Kolejny składnik witaminy, koenzym A reguluje poziom hormonów odpowiedzialnych za powstawanie trądziku, usuwa bezpośrednią przyczynę powstawania zmian skórnych

Objawy niedoboru kwasu pantotenowego

Czasami, z różnych przyczyn może dojść do niedoborów kwasu pantotenowego. Z regału niski poziom witaminy B5 jest wynikiem złego odżywiania . Często występuje u osób niedożywionych, odchudzających się, cierpiących na zaburzenia odżywania. Czasami jest wynikiem przyjmowania niektórych leków. Wyniki niedobór są łatwo zauważalne, najczęściej można zaobserwować:

  • Złe samopoczucie, brak energii,
  • Drażliwość i nerwowość,
  • Wzdęcie, nudności, wymioty i problemy z układem trawiennym,
  • Skurcze i osłabienie mięśni,
  • Podatność na wszelkiego rodzaju infekcje,
  • Pękanie kącików ust.

Brak odpowiedniego stężenia witaminy B5 w organizmie powoduje duże problemy ze skórą oraz włosami. Pojawiają się różnego typu zmiany trądzikowe, wypryski, cera przetłuszcza się, jest porowata. Mogą wystąpić zmiany pigmentacyjne. Negatywnie reagują również włosy, które zaczynają wypadać, przetłuszczają się, tracą blask i witalność.

Dzienne zapotrzebowanie kwasu pantotenowego

Zapotrzebowanie na witaminę B5 jest przede wszystkim zależne od wieku. Najmniej kwasu pantotenowego potrzebują niemowlęta i małe dzieci, wraz z wiekiem wymagany poziom witaminy zwiększa się. Zapotrzebowanie na kwas pantotenowy jest większe u kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz osób uprawiających intensywny wysiłek. Przyjmuje się, ze niemowlęta powinny przyjmować ok. 1,7 mg witaminy, dzieci 2-4 mg, młodzież 4+-5 mg, a osoby dorosłe ok. 6-7 mg kwasu pantotenowego na każdy kg masy ciała. Nadmiar witaminy B5 wydalany jest z moczem, dlatego ciężko ją przedawkować.

Kwas pantotenowy – w czym występuje?

U osób stosujących zasady zdrowego odżywania rzadko występuje niedobór kwasu pantotenowego. Witamina B5 obecna jest w większości produktów, które są na co dzień spożywane. Warto tylko pamiętać, aby żywność nie była poddawana mocnej obróbce termicznej, ponieważ proces znacznie obniża stężenie witaminy. Kwas pantotenowy można spotkać m.in. w produktach pełnoziarnistym , nabiale, jajach, mleku. Dobrym źródłem tego składnika jest wątróbka, ryby, mięso z kurczaka, a także owoce, warzywa, rośliny strączkowe, soja i nasiona, np. słonecznik. W przypadku, gdy witamina B5 nie może być dostarczona w żywności, można zastosować suplementacje. Można ją przyjmować w postaci tabletek lub kapsułek. Ważna, aby stosować się do zaleceń umieszczonych na opakowaniu, wybierać suplementy sprawdzonych producentów. Należy też pamiętać, że suplementacja nie może zastąpić zdrowej, zbilansowanej diety.

Kwas pantotenowy w formie suplementów diety

Kwas pantotenowy jest ważny zarówno dla zdrowia, jak i urody. Warto dostarczać ją w odpowiedniej ilości do organizmu, najlepiej w postaci naturalnejhttps://www.sklepzycia.pl/kwas-pantotenowy-witamina-b5. Można również zastosować suplementacje, ale musi być stosowana z rozwagą. Dzięki temu skóra będzie pełna blasku, niedoskonałości będą mniej widoczne, a z czasem całkiem znikną. Poprawi się zdrowie i kondycja całego organizmu.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Never miss any important news. Subscribe to our newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

schudnij w 15 dni

Znaleziony temat: schudnij w 15 dni Jak schudnąć w 15 dni – poradnik dla aktywnych Marzysz o tym, aby schudnąć w krótkim czasie? Nie jest

Czytaj więcej »

diety chodakowska

Znaleziony temat: diety chodakowska Jak schudnąć z Ewą Chodakowską – poradnik dla aktywnych Ewa Chodakowska to jedna z najbardziej znanych trenerów fitness w Polsce. Jej

Czytaj więcej »

ćwiczenia przed snowboardem

Znaleziony temat: ćwiczenia przed snowboardem Ćwiczenia przed snowboardem – jak być aktywnym na stoku? Snowboard to sport, który wymaga od nas nie tylko umiejętności technicznych,

Czytaj więcej »

trening milon

Znaleziony temat: trening milon Trening Milon – jak być aktywnym z Ewą Chodakowską? Jeśli jesteś osobą, która chce schudnąć i poprawić swoją kondycję, na pewno

Czytaj więcej »

brzuch po cc ćwiczenia

Znaleziony temat: brzuch po cc ćwiczenia Jak skutecznie zadbać o brzuch po cesarskim cięciu – poradnik Cesarskie cięcie jest jednym z najbardziej popularnych sposobów na

Czytaj więcej »

keto dieta forumas

Znaleziony temat: keto dieta forumas Keto dieta – jak schudnąć i być aktywnym? Keto dieta to jedna z najpopularniejszych diet, która zdobyła ogromną popularność wśród

Czytaj więcej »

po trening

Znaleziony temat: po trening Jak efektywnie schudnąć i zadbać o swoje ciało? Oto poradnik dla wszystkich, którzy pragną wprowadzić pozytywne zmiany w swoim życiu. W

Czytaj więcej »

pośladki znaczenie

Znaleziony temat: pośladki znaczenie Poradnik: Jak zadbać o piękne i jędrne pośladki Czy marzysz o pięknych, jędrnych pośladkach? Jeśli tak, to świetnie trafiłaś! W tym

Czytaj więcej »

ejemplo dieta keto una semana

Znaleziony temat: ejemplo dieta keto una semana Jak zacząć dietę keto i utrzymać ją przez cały tydzień? Dieta keto, znana również jako dieta ketogeniczna, stała

Czytaj więcej »

treningi z ewą chodakowską efekty

Znaleziony temat: treningi z ewą chodakowską efekty Jak osiągnąć efektywny trening z Ewą Chodakowską i zobaczyć rezultaty? Jeśli chcesz schudnąć, poprawić swoją kondycję i wzmocnić

Czytaj więcej »

legginsy sportowe podnoszące pośladki

Znaleziony temat: legginsy sportowe podnoszące pośladki Jakie legginsy sportowe wybrać, aby podnieść pośladki? Jeśli chcesz poprawić wygląd swoich pośladków i jednocześnie czuć się wygodnie podczas

Czytaj więcej »

plan kuce od 150 kvadrata

Znaleziony temat: plan kuce od 150 kvadrata Jak schudnąć i poprawić kondycję fizyczną? Oto poradnik dla wszystkich tych, którzy chcą wprowadzić zdrowe nawyki i zacząć

Czytaj więcej »