„Najtrudniejszy pierwszy krok…” Jak zacząć biegać?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Dla jednych to czysta przyjemność, bez której nie wyobrażają sobie życia, dla innych jeden z piekielnych kręgów. Bieganie może być aktywnością dla każdego, trzeba tylko wiedzieć, jak dobrze wystartować.

Bieganie to same korzyści na czele ze spalaniem tkanki tłuszczowej, wydłużeniem życia, obniżaniem tętna czy modelowaniem sylwetki. Ponadto jest absolutnie darmowe, można je uprawiać wszędzie (i zawsze!), a biegacze nie budzą już zdziwienia i nie stanowią abstrakcyjnej atrakcji na ulicach miast. I chociaż dla wielu osób regularność porannych lub wieczornych przebieżek to wciąż wyidealizowany obraz rodem z Hollywood czy kart obyczajowych powieści, fakty wskazują, że coraz więcej Polaków decyduje się na taką formę aktywności fizycznej. W 2015 roku ponad 22% rodaków przyznało, że regularnie biega, a specjaliści przyznają, że tendencja wciąż jest rosnąca.

Do biegu, gotowi…

Kiedy Anita Lipnicka śpiewała, że najtrudniejszy jest pierwszy krok, nie miała oczywiście na myśli biegania, ale o wiele wznioślejszą miłość. Mimo to słowa jej piosenki doskonale pasują do sytuacji każdego, kto chce rozpocząć swoją przygodę z bieganiem, a nie ma pojęcia, jak się do tego prawidłowo zabrać. Odpowiednie przygotowanie jest niezwykle ważne: zapobiega szybkiemu zrażeniu się do biegania, zniechęceniu brakiem szybkich efektów, kontuzjom. Ponadto wraz ze wzrostem liczby biegających Polaków sukcesywnie wzrasta też wiedza i świadomość o tym, jak biegać bezpiecznie i jakie korzyści można dzięki bieganiu osiągnąć.

Start!

Najważniejsze są chęci – bez chcenia nikt nie ruszy się z kanapy, nie wstanie od telewizora i nie wyłączy komputera, aby wyjść na zewnątrz i zacząć biegać. Bez wzbudzenia w sobie potrzeby biegania każda wymówka będzie dobra, aby tego nie robić: brzydka pogoda, wstyd przed sąsiadami czy nieparzysty dzień miesiąca. Chęci to pierwszy  krok w całym procesie biegania, bez którego wszystko inne przestaje mieć sens. Aby ułatwić sobie postawienie tego kroku, warto znaleźć jakiś konkretny cel, który chcemy osiągnąć poprzez bieganie. Może to być cokolwiek, od prozaicznego pozbycia się zbędnych kilogramów, odzyskanie formy lub ćwiczenia kondycji, przez pokonywanie własnych barier i słabości, a kończąc na… zakładzie ze znajomymi. Każdy cel jest dobry, jeśli sprawia, że ruszymy się z łóżka albo fotela i zaczniemy biegać.

Odpowiednie obuwie i ubiór

Można biegać we wszystkim lub bez niczego, jeśli jest nam tak wygodniej, o ile nie gorszy się przy tym innych przechodniów lub innych biegaczy. Dobre obuwie jest jednak dla biegacza absolutną podstawą – wygodne i dopasowane sprawia, że stopa się nie męczy, nie obciera, a ryzyko kontuzji znacząco maleje. Nie oznacza to oczywiście, że przed rozpoczęciem treningu należy bezwarunkowo zainwestować kilkaset złotych w profesjonalne buty lub wykupić przy okazji połowę sportowego sklepu w okolicy. Wręcz przeciwnie, na początek lepiej zainwestować w coś z niższej półki cenowej lub nawet wykorzystać ubrania pochowane w zakamarkach szafy, a dopiero później, wraz z regularnym wkręcaniem się w bieganie, dokupywać kolejny sprzęt.

To samo tyczy się ubioru, koszulek i spodenek oraz wszelkiego rodzaju dodatkowych gadżetów do biegania. Bajerancki pulsometr albo markowa koszulka termoaktywna faktycznie ładnie wyglądają i sprawiają wrażenie niesamowicie profesjonalnych, ale dla początkującego biegacza są zwyczajnie zbędne.

Właściwy plan treningu

Jednym z podstawowych błędów, który popełnia praktycznie każdy świeżo upieczony biegacz, jest nieprawidłowe przygotowanie planu treningu. Nawet osoby, które są w doskonałej formie, a siłownię nazywają swoim drugim domem, nie są wolne od tego problemu. Trening należy dopasować do swoich możliwości i formy, ale jednocześnie nie wolno zapominać, że organizm też ma swoje potrzeby. Żaden biegacz-laik nie przebiegnie na jednym wydechu dziesięciu kilometrów, a potem jeszcze bez problemu zrobi sto pompek. Na początku trzeba więc zrezygnować z wizji godzinnego biegania bez zatrzymywania się, a zamiast tego po prostu mierzyć swoje siły na zamiary.

Początkujący biegacze powinni trzymać się prostej zasady: biegu przeplatanego z marszem, najpierw w proporcjach 1:1 (jedna lub dwie minuty marszu, jedna lub dwie minuty biegu i następnie kilkakrotne powtórzenia), a potem stopniowego wydłużania czasu biegu i zmniejszania czasu marszu. Dzięki temu nasz organizm łatwiej przyzwyczai się do wysiłku, a efekty „wypluwanych płuc”, zakwasów czy uporczywego dudnienia w głowie z powodu zbyt dużego wysiłku bardzo szybko znikną.

Miejsce i czas

Bieganie ma być przyjemnością i relaksem, a nie torturą, której poddajemy się z przymusu. Dlatego zarówno miejsce, jak i czas na taką aktywność możemy sobie swobodnie dopasować do własnych wymogów. Jeśli przeszkadza nam ranny tłok na chodnikach – biegajmy wieczorami; jeśli wstydzimy się biegać „przy ludziach” – znajdźmy jakiś lasek w pobliżu; jeśli nuży nas monotonia bieżni na pobliskim boisku szkolnym – zmieńmy ją na miejskie ulice. Do wyboru, do koloru, można próbować wszystkiego, co sprawi, że bieganie przestanie być nudną rutyną lub kojarzącym się negatywnie obowiązkiem.

Napoje i jedzenie

Nie chodzi tu o trzymanie ścisłej treningowej diety, ale o to, co jeść i pić bezpośrednio (w okresie do 1h) przed treningami, aby na trasie uniknąć przykrych niespodzianek żołądkowo-jelitowych. To ważne, ponieważ w czasie wzmożonego wysiłku proces trawienia zostaje wstrzymany, dlatego trzeba tak rozplanować pory jedzenia, aby nie kolidowały z zaplanowaną aktywnością. Absolutnie należy wykluczyć pokarmy bogate w tłuszcze lub błonnik, których trzeba unikać bezpośrednio przed bieganiem. Zamiast tego można sięgnąć po batonik energetyczny lub zbożowy, świeży lub suszony owoc albo szklankę naturalnego soku.

Nawadnianie organizmu przed, w trakcie i po treningu jest niezwykle ważne, ale powinno się odbywać wyłącznie za pomocą czystej wody, bez dodatków smakowych. Nie wyklucza się też specjalnych napojów energetycznych lub właśnie naturalnych soków, ale tych ostatnich należy unikać w trakcie biegania. Napoje gazowane i słodkie powinny bezdyskusyjnie wylądować w koszu.

Dobiegnij do mety

Warto pamiętać też o mniej oczywistych wskazówkach, dzięki którym stawianie pierwszych kroków w bieganiu nie będzie takie trudne i zniechęcające. Powinni o nich wiedzieć też bardziej doświadczeni biegacze, którzy często przez rutynę zapominają o podstawach:

– jeśli to możliwe, wyklucz z diety alkohol na przynajmniej 24h przed bieganiem; organizm na kacu jest mniej produktywny i może skończyć się to nieprzyjemnymi kontuzjami,

– masaże, długie kąpiele regenerujące oraz balsamy i olejki mogą zdziałać cuda dla stóp, łydek i ud,

– słuchanie muzyki albo audiobooka podczas biegania nie jest grzechem, ale rozmowa telefoniczna lub zatrzymywanie się przy każdej ciekawej wystawie sklepowej lub kolorowym kwiatku na ścieżce już tak; nie rozpraszaj się przy bieganiu, dąż do celu danego treningu i dopiero wtedy pozwól sobie na odprężenie,

– nie poprzestawaj na bieganiu, znajdź inną aktywność; jazda na rowerze, spacery, nawet serie brzuszków sprawią, że organizm będzie szybciej przyzwyczajał się do wysiłku fizycznego i z każdym kolejnym treningiem poszerzał swoje możliwości.

 

Dzięki bieganiu można nie tylko poprawić swoją sylwetkę, zdrowie i kondycję fizyczną, ale również własne samopoczucie. Regularne bieganie ułatwia przezwyciężanie słabości  i narzuconych sobie podświadomie granic organizmu. Pełne naturalnych plusów jak zgubienie kilogramów i poprawienie wydajności organizmu, jest również formą wewnętrznej medytacji, gdy biegacz zostaje sam na sam ze swoimi myślami.

Skoro więc to same korzyści, to dlaczego nie zacząć biegać już teraz?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Never miss any important news. Subscribe to our newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

plan b

Znaleziony temat: plan b Plan B: Jak być aktywnym z Ewą Chodakowską Chcesz schudnąć, poprawić swoją kondycję i wzmocnić mięśnie? A może marzysz o pięknie

Czytaj więcej »

automatyfutura.pl

Strona: automatyfutura.pl kategoria tematyczna: Gry Automaty Futura to strona internetowa, na której znajdziesz najlepsze gry online. Nasza oferta skierowana jest do wszystkich miłośników rozrywki, którzy

Czytaj więcej »

usta ikona

Znaleziony temat: usta ikona Perfekcyjne usta – jak osiągnąć idealny wygląd? Usta jako ikona piękna Usta od zawsze były uważane za symbol kobiecego piękna. Pełne,

Czytaj więcej »

oczy tammy faye

Znaleziony temat: oczy tammy faye Oszałamiające oczy Tammy Faye – jak osiągnąć podobny efekt? Tammy Faye była ikoną stylu i urody, znana z charakterystycznych, intensywnie

Czytaj więcej »

ile kalorii je ewa chodakowska

Znaleziony temat: ile kalorii je ewa chodakowska Ile kalorii je Ewa Chodakowska – poradnik dla osób aktywnych Ewa Chodakowska, znana trenerka fitness, stała się inspiracją

Czytaj więcej »

zst plan lekcji

Znaleziony temat: zst plan lekcji „Jak być aktywnym i zdrowym – poradnik Ewy Chodakowskiej” W dzisiejszych czasach coraz większą wagę przykładamy do dbania o nasze

Czytaj więcej »

gdzie jest jod dieta

Znaleziony temat: gdzie jest jod dieta Poradnik: Jak schudnąć i zadbać o swoje pośladki dzięki diecie i treningowi? Jeśli chcesz schudnąć i jednocześnie poprawić wygląd

Czytaj więcej »

dieta redukcyjna na rzezbe

Znaleziony temat: dieta redukcyjna na rzezbe Dieta redukcyjna na rzeźbę – jak schudnąć i być aktywnym Chcąc osiągnąć wymarzoną sylwetkę, wiele osób decyduje się na

Czytaj więcej »

emom trening

Znaleziony temat: emom trening Jak zacząć trening EMOM i schudnąć z Ewą Chodakowską? Jeśli chcesz schudnąć i poprawić swoją kondycję, trening EMOM (Every Minute on

Czytaj więcej »

jogurt naturalny dieta

Znaleziony temat: jogurt naturalny dieta Jak skutecznie schudnąć dzięki jogurtowi naturalnemu i diecie Be Active? W dzisiejszych czasach wiele osób zmagających się z nadwagą lub

Czytaj więcej »

how to be an active learner

Znaleziony temat: how to be an active learner Jak być aktywnym uczniem – poradnik dla wszystkich, którzy chcą osiągnąć sukces Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak

Czytaj więcej »

plan warszawy

Znaleziony temat: plan warszawy Jak schudnąć i poprawić kondycję fizyczną? Oto poradnik dla wszystkich, którzy chcą być aktywni i zadbać o swoje ciało. W artykule

Czytaj więcej »

oczy ważki memy

Znaleziony temat: oczy ważki memy Jak zadbać o piękne i zdrowe oczy? Regularne oczyszczanie i nawilżanie Oczy są jednym z najważniejszych elementów naszej urody, dlatego

Czytaj więcej »

ćwiczenia chodakowska skalpel

Znaleziony temat: ćwiczenia chodakowska skalpel Jak schudnąć i poprawić kondycję za pomocą ćwiczeń Ewy Chodakowskiej? Ewa Chodakowska to jedna z najpopularniejszych trenerów fitness w Polsce.

Czytaj więcej »

trening godzinny

Znaleziony temat: trening godzinny Trening godzinny – jak być aktywnym z Ewą Chodakowską Jeśli chcesz schudnąć i poprawić swoją kondycję, warto zainteresować się treningiem godzinnym.

Czytaj więcej »

plandeka lublin

Znaleziony temat: plandeka lublin „Jak schudnąć i poprawić kondycję fizyczną? Poradnikowy przewodnik dla aktywnych” Czy marzysz o smukłej sylwetce i zwiększeniu swojej kondycji fizycznej? Jeśli

Czytaj więcej »
Kategorie

training dummy

Znaleziony temat: training dummy Poradnik: Jak schudnąć i wyrzeźbić pośladki za pomocą treningu i diety Czy marzysz o wymarzonej sylwetce i wyrzeźbionych pośladkach? Jeśli tak,

Czytaj więcej »

co sie teraz nosi moda

temat wybrany: co sie teraz nosi moda Co niszczy nasze zdrowie psychiczne? W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia jest bardzo szybkie, wiele osób zaniedbuje swoje

Czytaj więcej »

od czego bolą pośladki

Znaleziony temat: od czego bolą pośladki Jak zadbać o pośladki i pozbyć się bólu? Poradnik dla aktywnych Posiadanie pięknych i jędrnych pośladków to marzenie wielu

Czytaj więcej »

chodakowska z m jak milosc

Znaleziony temat: chodakowska z m jak milosc Jak schudnąć z Ewą Chodakowską? Poradnik treningowy dla aktywnych Ewa Chodakowska to jedna z najbardziej popularnych trenerów fitness

Czytaj więcej »

medycyna informacyjna

Znaleziony temat: medycyna informacyjna Medycyna estetyczna – jak dbać o swój wygląd? Co to jest medycyna estetyczna? Medycyna estetyczna to dziedzina medycyny, która zajmuje się

Czytaj więcej »

youtube brzuch uda pośladki

Znaleziony temat: youtube brzuch uda pośladki Jak schudnąć i wymodelować brzuch, uda i pośladki? Poradnik dla aktywnych! Czy marzysz o płaskim brzuchu, jędrnych udach i

Czytaj więcej »

the sweet poison quit plan

Znaleziony temat: the sweet poison quit plan Poradnikowy artykuł: „Plan odstawienia słodkiego trucizny – bądź aktywny z Ewą Chodakowską” Czy marzysz o schudnięciu i poprawieniu

Czytaj więcej »

studio plan

Znaleziony temat: studio plan Jak efektywnie schudnąć i ujędrnić ciało? Oto poradnik dla wszystkich, którzy chcą wprowadzić pozytywne zmiany w swoim życiu i osiągnąć wymarzoną

Czytaj więcej »