Każdy kierownik, który chce, by jego podwładni podnosili swoje kwalifikacje, dbali o wizerunek firmy i osiągali kolejne cele, musi wiedzieć, jak ich do tego zmotywować. Do kwestii motywacji nie można podejść zbyt prosto, ponieważ może nie tylko nie być pomocna, ale zaszkodzić. Każda firma musi mieć dobrze opracowany plan motywacyjny: jasny i sprawiedliwy. W części firm go nie ma lub nie funkcjonuje zbyt dobrze. Czy jest sposób, by to zmienić? Tak, wystarczy poznać złote zasady motywowania.
Co jest ważne przy motywowaniu pracowników – złote zasady motywowania
Nie są one ani odkrywcze, ani szczególnie trudne. Jednak ich znajomość przełoży się na skuteczne motywowanie pracowników. Będą wykonywali swoje obowiązki wydajniej i z większą dbałością o szczegóły. Firma będzie się lepiej rozwijać, a klienci będą mieć lepsze zdanie na jej temat. Na co zwracać uwagę i jak motywować?
O czym nie można zapomnieć?
Człowiek bardziej angażuje się na rzecz innych, kiedy jego wkład jest doceniany. Dlatego też pierwszym krokiem jest wyjście do pracowników, pokazanie, jaką pełnią funkcję. Poczują, że są ważni dla firmy, że coś znaczą. Rozmowy z pracownikami pozwalają też poznać ich bliżej. Poza tym takie rozluźnienie atmosfery, przyjazne relacje, sprawią, że łatwiej będzie utożsamiać podwładnym swoje własne cele z celami firmy. Wyznaczanie kolejnych punktów do osiągnięcia powinno stanowić wyzwanie, ale być możliwe do osiągnięcia. Rozdzielając zadania w grupie trzeba wziąć pod uwagę to, w czym się konkretne osoby specjalizują. Przy okazji tworzenia systemu motywacyjnego nie może zabraknąć miejsca na pochwały i nagrody.
Złote zasady motywowania – kiedy czas na nagrody?
Pochwały zwiększają poczucie własnej wartości, a tym samym dodają pewności
w działaniu. Dzięki temu pracownicy będą bardziej kreatywni. Nie można też zapominać o nagrodach, nie tylko pieniężnych. Dobrze sprawdzą się bony i karnety. Najlepiej, jeśli pracownik sam może wybrać nagrodę, która będzie wpływała na jego motywację. Jest to możliwe za pośrednictwem platformy Nais.pl, w której bonusy przyznawane są online, a każda osoba może wykorzystać swoją pulę tak jak chce. Może wybrać się do kina, restauracji, na basen, do sklepu, czy księgarni. Wybór jest spory.
Jednak nie liczy się tylko rodzaj nagrody, ale także moment, w którym będzie wręczona i to, kto ją otrzyma. Doskonałym momentem będzie zakończenie projektu lub jakiegoś ważnego etapu. Wtedy też przełożony może wyróżnić tych, którzy się do tego przyczynili. Jednak trzeba to zrobić sprawiedliwie. Zdarza się, że nagrodę otrzyma ktoś, kto nie zrobił nic albo niewiele. Natomiast osoba, która wybitnie wybiła się na tle grupy, została potraktowana tak samo, jak pozostali. Może się to przełożyć na zmniejszoną motywację w najbliższej przyszłości. Mogą też popsuć się relacje wewnątrz grupy, czy mogą pojawiać się konflikty, a nawet może spaść wydajność. Cały zespół musi czuć, że szef widzi ich sukcesy i sprawiedliwie ocenia.
Artykuł został przygotowany we współpracy z nais.pl |